Tahrirul Wasilah – Ijtihad dan Taklid 3

Lanjutan Bab IJTIHAD & TAKLID

Tahrirul Wasilah (Hal. 10-11)

 

(Persoalan 12):

Apabila seseorang bertaklid kepada orang yang tidak punya kelayakan untuk berfatwa, lalu dia sadar, maka wajib hukumnya bagi dia untuk berpindah –taklid ke orang yang layak–. Begitu pula jika dia bertaklid kepada mujtahid yang bukan paling alim, maka ihtiyath wajib hukumnya bagi dia untuk beralih taklid kepada mujtahid yang paling alim. Begitu juga apabila dia bertaklid kepada mujtahid yang paling alim, tapi kemudian ada mujtahid lain yang jadi lebih alim daripadanya; ihtiyath wajib bagi dia dalam dua asumsi itu untuk berpindah taklid dalam persoalan-persoalan yang secara terperinci dia tahu dua mujtahid itu berbeda fatwa.

(Persoalan 13):

Tidak boleh bertaklid kepada mujtahid mati secara permulaan. Iya, boleh secara mutlak tetap bertaklid kepada mujtahid mati setelah terealisasinya taklid pada dia dengan mengamalkan beberapa persoalan. Dan berdasarkan pandangan yang lebih unggul, boleh juga bagi dia untuk tetap taklid dalam persoalan-persoalan yang belum pernah dia amalkan. Dia juga boleh merujuk kepada mujtahid hidup yang paling alim. Bahkan ihtiyath mustahab hukumnya untuk merujuk kepada mujtahid hidup yang paling alim. Dan setelah itu (setelah merujuk kepada mujtahid hidup yang paling alim), secara ihtiyath wajib dia tidak boleh lagi kembali merujuk kepada fatwa mujtahid yang mati. Begitu pula tidak boleh bagi dia untuk merujuk kepada mujtahid hidup lainnya. Kecuali apabila mujtahid hidup lainnya itu lebih alim daripada mujtahid hidup yang dia taklidi sebelumnya. Bahkan ihtiyath wajib hukumnya bagi dia untuk merujuk kepada mujtahid hidup yang lebih alim tersebut.

Disyaratkan taklid kepada mujtahid hidup dalam hal tetap taklid kepada mujtahid mati. Karena itu, apabila seseorang tetap bertaklid kepada mujtahid yang mati tanpa merujuk kepada mujtahid hidup yang mengeluarkan fatwa boleh tetap taklid kepada mujtahid yang mati tersebut, maka dia seperti orang yang beramal tanpa taklid.

(Persoalan 14):

Apabila seseorang bertaklid kepada mujtahid, lalu mujtahid itu mati, maka dia bertaklid kepada mujtahid lain, lalu mujtahid lain itu juga mati, maka dalam hal tetap taklid kepada mujtahid mati dia bertaklid kepada mujtahid hidup yang memfatwakan wajib atau boleh tetap taklid kepada mujtahid mati. Dalam asumsi ini, apakah dia tetap bertaklid kepada mujtahid yang pertama mati atau kepada mujtahid yang kedua?

Menurut pendapat yang paling unggul, jika mujtahid yang ketiga (mujtahid yang hidup) berfatwa wajib tetap taklid kepada mujtahid mati maka hendaknya dia tetap bertaklid kepada mujtahid yang pertama mati. Dan apabila mujtahid yang hidup tersebut berpendapat boleh tetap taklid kepada mujtahid mati, maka dia boleh memilih tetap bertaklid kepada mujtahid yang kedua mati atau merujuk kepada mujtahid yang hidup.

(Persoalan 15):

Orang yang punya izin atau perwakilan dari seorang mujtahid — dalam pengelolaan barang wakaf, wasiat, atau harta orang-orang yang dalam pengampuan — akan kehilangan izin dan perwakilan itu dengan kematian mujtahid tersebut. Adapun orang yang dilantik oleh seorang mujtahid; entah itu dilantik sebagai penanggungjawab urusan wakaf, atau sebagai pengampu atas orang-orang dalam pengampuan, maka pandangan yang lebih dekat adalah dia tidak kehilangan status itu setelah kematian mujtahid yang melantiknya. Pun demikian, hendaknya ihtiyath (sikap hati-hati) tidak ditinggalkan; caranya adalah memperoleh izin atau pelantikan baru bagi orang tersebut dari mujtahid yang hidup.

(Persoalan 16):

Apabila seorang mukalid melaksanakan ibadah, akad, atau iqa(1) berdasarkan fatwa marjik taklidnya, lalu sepeninggal marjik taklid itu dia bertaklid kepada mujtahid yang menurut fatwanya semua itu batal, maka dia boleh tetap berprinsip semua itu sah dan tidak wajib bagi dia untuk mengulanginya. Tapi, untuk perbuatan yang akan dia lakukan di masa mendatang, dia harus melakukannya sesuai fatwa mujtahid yang kedua. (WF)
(1) Akad adalah kontrak yang perlu ijab dan kabul. Iqa adalah kontrak yang cukup dengan ijab tanpa kabul.

Hits: 62

Fatwa, Imam Khumaini

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

WhatsApp chat