Tahrirul Wasilah – Ijtihad dan Taklid 2

Lanjutan Bab IJTIHAD & TAKLID

Tahrirul Wasilah (Hal. 10)

(Persoalan 5:)

Ihtiyath wajib hukumnya sebisa mungkin bertaklid kepada orang yang paling alim. Dan wajib hukumnya mencari orang tersebut. Apabila ada dua mujtahid yang sejajar dalam keilmuan, atau tidak diketahui siapa yang paling alim di antara mereka, maka boleh memilih salah satu dari mereka. Apabila salah satu dari mereka secara spesifik lebih wara’ atau lebih adil dibanding yang lain, maka lebih patut dan lebih sesuai dengan ihtiyath untuk memilihnya. Apabila ada keragauan tentang dua orang mujtahid, tapi ada kemungkinan salah satunya secara spesifik lebih alim daripada yang lain, maka ihtiyath wajib hukumnya bertaklid kepada dia.

(Persoalan 6):

Apabila mujtahid yang paling alim terbatas pada dua orang, dan tidak bisa untuk dipastikan siapa di antara mereka, ihtiyath wajib hukumnya kalau bisa untuk berihtiyath atau beramal sesuai fatwa yang paling dekat dengan ihtiyath. Kalau tidak bisa maka boleh memilih di antara keduanya.

(Persoalan 7):

Wajib hukumnya bagi orang awam untuk bertaklid kepada mujtahid yang paling alim dalam persoalan “wajib taklid kepada yang paling alim”. Apabila beliau memfatwakan wajib taklid kepada yang paling alim, maka tidak boleh bagi dia untuk bertaklid kepada yang lain dalam persoalan-persoalan cabang –agama –. Apabila beliau memfatwakan boleh bertaklid kepada –mujtahid– yang bukan paling alim, maka boleh bagi dia untuk memilih bertaklid kepada beliau atau kepada yang lain. Dan tidak boleh bagi dia bertaklid kepada –mujtahid– yang bukan paling alim apabila mujtahid yang bukan paling alim itu memfatwakan “tidak wajib bertaklid kepada yang paling alim”.

Iya. Apabila mujtahid yang bukan paling alim itu memfatwakan “wajib bertaklid kepada yang paling alim” maka boleh beramal sesuai fatwanya. Tapi bukan karena fatwanya hujjah (bukti atas amal yang harus dilakukan, seperti fatwa mujtahid yang palilng alim). Melainkan karena fatwa beliau sesuai dengan ihtiyath.

(Persoalan 8):

Apabila ada dua orang mujtahid yang sejajar dalam keilmuan, maka orang awam boleh memilih untuk merujuk kepada siapa pun di antara mereka. Sebagaimana boleh bagi dia untuk memilah persoalan dengan cara mengambil sebagian fatwa dari salah satu dari mereka dan memilih sebagian fatwa dari yang lain.

(Persoalan 9):

Dalam waktu pencarian siapa orang yang mujtahid atau siapa mujtahid yang paling alim, wajib hukumnya orang awam untuk beramal sesuai ihtiyath. Dalam asumsi kedua (yakni, pencarian siapa mujtahid yang paling alim), cukup bagi dia untuk berihtiyath dalam fatwa para mujtahid yang dimungkinkan paling alim. Caranya, mengambil fatwa mereka yang paling sesuai dengan ihtiyath.

(Persoalan 10):

Boleh hukumnya bertaklid kepada mujtahid yang kurang utama (kurang alim) dalam persoalan-persoalan yang fatwa beliau sesuai dengan fatwa mujtahid yang paling utama (paling alim). Bahkan boleh juga bertaklid kepada beliau dalam persoalan-persoalan yang tidak diketahui apakah ada perbedaan di antara mereka berdua dalam fatwa.

(Persoalan 11):

Apabila mujtahid yang paling alim tidak punya fatwa mengenai sebuah persoalan, maka boleh hukumnya merujuk kepada mujtahid selain beliau dalam persoalan tersebut. Tentu, ihtiyath wajib hukumnya memperhatikan urutan mujtahid yang paling alim lalu mujtahid yang paling alim berikutnya.(WF)

Hits: 37

Fatwa, Imam Khumaini

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

WhatsApp chat